söndag 15 maj 2011

Stress

Oj vad jag känner mig stressad den här tiden på året! Plötsligt går det upp för mig hur mycket som ska göras under närmaste tiden och hur lite man hinner mitt i allt vardagsgöromål. Var hittar jag tiden till allt som jag vill göra och framför allt; var hittar jag orken? Både min och sambons dotter tar studenten och det kräver en hel del planering. Jag skulle behöva hjälpa min gamla mamma med fönsterputsning och städning, men det måste vänta ett tag och då får jag dåligt samvete. Jobbet tar stor del av livet just nu eftersom det snart är slut på läsåret och väldigt mycket ska hinnas med innan dess. Jag känner det som att jag hela tiden glömmer något viktigt och det om något är ett tecken på stress. Det här är något som drabbar de flesta av oss med jämna mellanrum i livet, konsten är att gallra i alla "måsten". Jag brukar försöka tänka på vad som är viktigast men just nu känns det som att ALLT är lika viktigt. De flesta av oss är nog väldigt medvetna om att stress inte är bra och vi hanterar stress på olika sätt. Vissa former av stress är bra; den s k positiva stressen som driver oss framåt när vi gör något vi tycker om, den är inte skadlig. Det är den negativa stressen som påverkar kroppen på ett dåligt sätt. Jag har en tendens att i mitt inre måla upp precis allt som måste göras inom loppet av en viss period och det gör mig helt orkeslös. Här är tankens kraft väldigt viktig. Jag och många med mig som gör likadant, måste lära oss att ändra tankesättet och det är en stor konst. När man målar upp saker i sitt huvud börjar kroppen genast reagera med hjärtklappning, magont, huvudvärk m m och det är just den stressen som inte är bra.
Har Ni några bra stresstips? Dela gärna med Er åt oss andra.

Ha en bra dag och stressa mindre!


1 kommentar:

  1. Hej Mor! Testar att kommentera ditt inlägg... det har ju inte fungerat tidigare.

    SvaraRadera