onsdag 11 maj 2011

Djur som lider

Vilket fantastiskt väder vi hade igår! Jag var ute på en långpromenad med våran hund Charlie efter den s k Strandpromenaden, en gångväg som går jämsides med Kalixälven och som är en mycket populär motionssträcka. När inga andra hundar är i sikte brukar jag släppa lös Charlie så han får springa av sig sin otroliga energi, det syns hur glad och lycklig han är över att slippa vara kopplad.
Det finns nog inget som kan få mig så ledsen som när jag ser djur som far illa eller misshandlas. Jag är så otroligt känslig när det gäller sånt, klarar inte av att se filmer eller reportage som handlar om det. Nu går vi mot en årstid som kan vara väldigt jobbig för djur, jag tänker på värmen. Jag vet inte hur många gånger jag har sett hundar instängda i bilar, med fönsterrutan lite nervevad när det har varit soligt och varmt. Ibland har jag sett två stora hundar som suttit instängda i trångt utrymme längst bak i bilen, med en liten öppning på bakrutorna. Fattar inte människor att det inte blir någon cirkulation på luften i bilen!? Hundarna mår dåligt där de sitter och jag blir väldigt upprörd när jag ser något sådant.

Förra sommaren hände en liknande incident utanför Ikea i Haparanda. Bredvid vår bil hade det parkerat någon med två stora hundar i bakre delen av bilen. Jag noterade detta och klockslaget, gick in på Ikea och kom ut en timme senare och såg att det fortfarande inte hade kommit ut någon till den bilen. Jag blev vansinnigt arg när jag såg att hundarna fick sitta där i hettan under så lång tid. Även de i bilen på andra sidan hade reagerat. Jag och min sambo gick in på Ikea igen, förklarade läget för damen i receptionen och bad henne ropa ut i butiken vem som ägde hundarna. Efter ca fem minuter kom en man som visade sig vara ägare och jag kan väl säga att jag inte valde mina uttryck så väl. Han fick verkligen höra att han levde, men han bara viftade bort mig och sa att han inte varit inne där så länge och att det bara var svammel att hundarna fick lida där de satt. Jag undrar vad mitt blodtryck var just då? Det jag hoppas på är att människor inser hur galet det är att låta djuren sitta länge i en bil där luften står stilla och solen ligger på. En kortare tur in på affären med rutorna nervevade runt om går an, det gör även jag. Många öppnar bagageluckan och har ett galler för, det tycker jag är precis som man ska göra, då blir det bättre fart på luften. Det är tur att de flesta hundägare är väldigt kloka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar