söndag 22 maj 2011

Fatost (Sötost)

Det här är ett recept som min sambo hade med sig från Östersund och som de brukade ha på julbordet. Jag hade aldrig testat detta förr och var väl tveksam till om jag skulle gilla det, men det gjorde jag :=)
Gott till skinka, leverpastej eller på ett buffébord. Speciell smak men i mitt tycke jättegott! Den finns i olika varianter, bl a där den ska koka på spisen i flera timmar och sen in i ugnen. Vi har provat bägge delarna och tycker att det här receptet är enklare och lika gott.

2 liter mjölk (3%) Så hög fetthalt som möjligt.
2 st kanelstänger
3 dl grädde
3 dl sirap
1 msk vetemjöl
2 msk ostlöpe
2 st ägg

Gör så här:
Koka mjölk och kanelstänger i 15 minuter. Låt kallna till 25 grader. Sila bort kanelstängerna och ev. "skinn".
Vispa ihop grädde, sirap, vetemjöl, ostlöpe och ägg. Blanda detta i mjölken.
Häll i en ugnsform och grädda i 150 grader ca 2,5 timme.
Tips! Lägg ett gammalt kopparmynt eller någon värmetålig sträng mellan spisplattan och kastrullen så minskas risken att det bränns vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar