måndag 16 maj 2011

Spökerier

En regnig måndag men det gör ingenting, ibland tycker jag det är ganska mysigt när det regnar. Idag är jag ensam hemma, ja hunden och katterna är ju här förstås :=) Jag njuter av att vara för mig själv då och då och att få göra precis vad jag vill, när jag vill utan att behöva laga mat eller ta hänsyn till någon annan. Det måste vara eremiten i mig som behöver få komma upp till ytan med jämna mellanrum :=)
Jag satt och tittade på TV-tablån här på nätet och kom på mig själv med att jag saknar "Det okända". Jag vet inte om Ni är bekant med det programmet, men det handlar om det övernaturliga. Som tittare får man följa människor som bor i hus där det spökar, eller som jobbar på ställen där det spökar. Jag vet inte varför detta fascinerar mig, jag är ju egentligen ganska mörkrädd och har aldrig tyckt om att sova ensam. Trots detta tycker jag att just det övernaturliga är intressant. Jag vill personligen ALDRIG någonsin uppleva något sådant, men jag lyssnar intensivt när någon berättar vad de har upplevt. Det kan ju inte vara en slump att så många jordnära, kloka människor upplever saker som inte kan förklaras på ett naturligt sätt. Jag har bekanta som emellanåt upplever saker som inte går att förklara. Ingen av dem är kända för att överdriva eller hitta på historier. De har berättat om att känna sig iakttagen, hur de sett skepnader i trappor, oförklarliga läten o s v. Jag vet inte om det här är något som är vanligare i äldre hus med historia eller om det förekommer lika ofta i nybyggda hus utan historia. Min känsla är att det är vanligare i ett hus där det bott olika människor genom åren.
En kuslig sak som jag fick berättat, handlar om en kvinna som för några år sedan tillsammans med några andra, var ute på en ö i skärgården där det finns stugor att hyra för olika sammankomster. I en av dessa stugor övernattade hon och en annan dam och det visade sig att det brukar förekomma spökerier just i den stugan. En av dessa damer berättade åt mig att hon troligen fått med sig någon/något hem, för hon vaknar ibland på nätterna av att något trycker över henne och hon har svårt att andas. Detta händer BARA i hennes säng, aldrig i hennes sambos. Tydligen var det uppehåll ett tag men nu har det börjat igen. Det verkar som att något klamrat sig fast vid henne, förmodligen är hon väldigt mottaglig. Jag säger bara: Usch! Såna saker ger mig riktiga rysningar.

Nä, nu får det vara slutspökat för denna gång :=) Har Ni något att berätta som handlar om spökerier? Skriv gärna några rader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar