torsdag 19 maj 2011

Bakning och minnen

Torsdag kväll och här bakas det för fullt. Insåg att jag fyller år på lördag och frysen är tom på fikabröd. På det sättet är jag nog lite gammaldags, det måste finnas någon form av hembakt bröd när det är kalas. Jag vet...det låter säkert helt galet för många, men så är jag och det vill jag inte ens sluta med. Bakningen har jag med mig hemifrån, mamma hade alltid bullar i frysen. På något sätt tycker jag ändå att det där med hembakt bröd är härligt och jag vill gärna föra baktraditionen vidare till mina barn. Om ingen bakar hemma och inte ens far- eller morföräldrar bakar, hur ska barnen få känslan för hembakt och vem ska lära dem? Nu är det ju inte så att jag jämt har fika i frysen, tvärtom. Det har blivit mycket mindre av det under de senaste åren och vad det beror på vet jag inte. När barnen var mindre bakade jag hela tiden, det fanns jämt bullar i frysen. Nu sker bullbaken inte lika ofta, men emellanåt får jag mina "ryck". Jag tycker ändå att det är roligt när jag hittat något nytt recept på någon godbit som är riktigt läcker, då är det kul att baka.



När jag var i tonåren tänkte jag alltid att jag skulle minsann inte bli som min mamma när det gällde städning eller annat och det lustiga är att jag är väldigt lik henne i mycket. Mycket av det jag irriterade mig på vad gäller henne, gör jag själv, hur kan det bli så? :=) Jag vet inte hur många gånger jag smällde igen dörren till mitt rum när jag varit vansinnigt förbaskad på henne. Exakt så har ju ens egna barn gjort och jag irriterade säkert dem på precis samma sätt som min mamma irriterade mig, det hör liksom till. Mamma berättade att när hennes mamma hade bett henne städa så låtsades hon dra i möblerna på vinden så det skulle låta som att hon jobbade när hon i själva verket satt ner. Hon visste att om hon kom ner för fort så skulle hennes mamma säga att hon hade slarvat. Därför drog hon ut på tiden genom att dra i möblerna. Jag har så många episoder, både roliga och tragiska att berätta från min uppväxt, men det får ske vid ett senare tillfälle.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa din blogg Monica:)Du skriver så bra.Kram Eva P

    SvaraRadera
  2. Tack Eva! Hoppas att jag även fortsättningsvis kommer att skriva sånt som du gillar.

    SvaraRadera