måndag 9 maj 2011

Frivillig och ofrivillig ensamhet

Tänk vad olika vi människor är vad gäller behovet av sällskap eller behovet av att få vara ensam. Ensamhet...ja den kan vara både hemsk och väldigt skön beroende på var i livet man är. För min egen del är det oftast en njutning att få vara för mig själv ibland, jag tillhör den skaran som har det behovet. Jag tror att det beror på att jag för det mesta har mycket folk omkring mig både på jobbet och privat, detta skapar ett behov av stillhet, lugn och ro som bara kan uppnås när man umgås med sig själv. Jag vill helst ha tystnad, åtminstone för ett tag. Därefter kan jag lyssna på bra musik och filosofera med det jag känner för just då. På sommaren älskar jag att sitta utomhus och lyssna på fåglarna och andra ljud. Inte göra nåt speciellt, men bara att sitta där med en kopp kaffe och låta tankarna komma och fara som de vill, det är avkoppling för mig. Sen finns det ju människor som lever i ofrivillig ensamhet och det måste vara fruktansvärt. Alla har behov av närhet, kramar, skratt, prat m m och att inte få tillfredsställt detta måste kännas hemskt. Jul, midsommar, påsk m m är ju förknippat med släkt, vänner, mat, umgänge och för de flesta är det självklart att alltid ha någon nära sig vid dessa högtider. Sen finns det de som inte har någon nära anhörig och väldigt sporadiskt med vänner, men allra värst tycker jag det är när dessa människor har släktingar som inte bryr sig alls. Jag hoppas att Ni som har anhöriga som lever ensam inte glömmer bort dem utan hälsar på eller bjuder hem dem. Tänk Er själva att hamna i den situationen att Ni ingen har som bryr sig om Er, ingen frågar hur Ni mår eller visar någon som helst medmänsklighet, det skulle då vara det värsta som kunde hända i mitt liv i varje fall. Jag saknar mina morföräldrar väldigt mycket och tanken på att någon av dem skulle ha fått sluta sina dagar helt ensam utan någon som hälsade på dem, gör mig ledsen. Uppskatta Era gamla släktingar och ta del av det de har att berätta. Intervjua dem om livet förr och förvalta denna värdefulla information till eftervärlden. Varje människa har en historia, varje människa är unik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar