lördag 25 juni 2011

Vassholmen

Den här dagen började med härligt solsken och allt eftersom har det dykt upp mer moln på himlen och nu regnar det. Jag hoppas att det är tillfälligt eftersom vi är några tjejer som har tänkt gå ut ikväll och ha det lite skoj på mysiga Vassholmen. Det är så roligt att de ordnar lite festligheter där eftersom miljön är härlig och stämningen brukar bli så gemytlig. För Er som inte vet vad Vassholmen är, kan jag berätta att det är en liten holme mitt i Kalixälven med en fantastisk kulturmiljö. Där finns ett flottningsmuseum i det s k Tingshuset som berättar om den intensiva tiden med flottningen och timmersorteringen i Kalix älv. Den pågick fram till 1977 då verksamheten upphörde. Numera är det ett populärt utflyktsmål där det sommartid finns café, fotoutställningar, konstutställningar, teaterföreställningar m m. För Er som aldrig varit där rekommenderar jag ett besök.

Jag älskar att strosa på gamla platser där man kan känna historiens vingslag och få en inre bild av hur det såg ut, känns lite sorgligt på något konstigt sätt. Det är så spännande att gå in i gamla byggnader och titta på gamla saker och få en känsla av hur livet kunde se ut för en familj för mycket länge sedan. Det var inget lättsamt liv de levde, så långt från vår tids bekvämlighet med tvättmaskiner, diskmaskiner, bilar o s v. Dessutom hade många stora familjer med 7-8 barn på en liten boendeyta. Oftast jobbade bara mannen och kvinnan var hemma och tog hand om barnen och skötte markservicen, det var liksom självklart. Det var slitsamt för de män som kom från arbetarklassen, långa arbetsdagar och hårt kroppsarbete. Jag undrar hur många av kvinnorna som skulle ha föredragit att arbeta om det som idag funnits pappaledighet. Frågan är ändå; Var livet bättre förr? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar