lördag 4 juni 2011

En stuga

Jag gillar lugnet en tidig helgmorgon när solen skiner och det mesta inte har startat igång ännu. Jag får tid att tänka lite i lugn och ro och ladda batterierna inför dagen. Igår var jag och min sambo på väg att hälsa på en f d granne som köpt hus nära älven. Vi visste på ett ungefär hur vi skulle köra av den beskrivning han lämnat, så vi var ganska säkra på att hitta. Nu visade det sig att det inte var så enkelt. Vi irrade runt på alla tänkbara avfarter och småvägar, frågade en äldre dam och två yngre personer men de kände inte till namnet på den vi skulle till och visste inte var huset ligger. Något telefonnummer till personen ifråga hade vi inte heller så vi var tvungen att ge upp. Däremot fick vi se en hel del fantastiska lägen på både bostadshus och stugor. Den äldre damen vi frågade om vägen, hade ett helt underbart sommarhus. Ett väl renoverat gammalt hus som ser ut som en variant av en Norrbottensgård. Hon berättade att hon bor inne i samhället men är där ute hela sommaren och huset hade hennes släkt haft. Tomten var stor och läget var fint och hon sa att så småningom kommer hon att sälja huset (Det är inte stugan på bilden nedanför) :=)




Det finns så otroligt många fina ställen här i kommunen och de allra bästa går oftast i arv. Flera av mina bekanta har stugor på platser som är helt fantastiska på sitt sätt. En av dem har stugan alldeles vid havet och nära en badstrand. Dessutom har de en egen liten sandstrand nedanför stugan där de kan ligga och njuta av tillvaron om de har lust med det. Det är så idylliskt och fint där, ett riktigt drömställe. Ett annat par av våra vänner har stugan ute till havs på en holme, inte långt från fastlandet. Där har de bl a byggt en jättefin bastu. Även det är ett riktigt drömställe för en stugälskare.

Jag är verkligen sugen på att skaffa stuga. När man bor i lägenhet så är längtan efter en stuga betydligt större än när man bor i hus, i alla fall för mig. När jag var gift hade vi både hus och stuga och det var inte någon höjdare alls tycker jag. Saker skulle göras på två ställen och det skapade stress istället för avkoppling. Nu kan säkert många som har hus och stuga, hantera det på ett bra sätt men för mig kändes det inte bra. Jag älskade att vara i stugan men funderade ofta på vad vi behövde göra i huset innan semestern var slut. Det gäller att kunna koppla bort sådana tankar om man ska kunna njuta fullt ut, annars förtar det en stor del av glädjen att ha en stuga.
Till alla Er som har förmånen att äga en stuga: Njut och ta tillvara på den tid som nu kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar