lördag 18 juni 2011

Semester

Tänk vad fantastiskt härligt att jag har semester nu! Jag skulle vilja frysa tiden en stund och bara njuta av tanken att hela semestern är framför mig. Det brukar i regel ta 1-2 veckor innan man har landat i sig själv och kan känna sig avslappnad. För första gången sen Thomas flyttade till Kalix, ska han nu ha en hel semester och det känns riktigt bra. Nu kan vi göra saker tillsammans och bara njuta av tillvaron. Jag tycker att det är viktigt att inte ha för stora krav på semestern och tro att man ska hinna göra så mycket, då blir man grymt besviken. Den bästa avkopplingen är att ta dagen som den kommer och göra det man känner för. Vi har åtminstone en resa inplanerad och den bär till Östersund där Thomas har sin släkt och sina barn. I mitten av juli får vi besök av hans bror och svägerska, det ska bli trevligt att få umgås med dem under några dagar. Jag kommer även att låna mitt barnbarn lite nu och då och bara ha henne i min närhet och få rå om henne helt och hållet.

Idag har jag varit och köpt plantor till balkongen, det är en vånda varenda år vilka sorter jag ska välja. Oftast slutar det med de jag alltid brukar ha, nämligen petunior. De växer så bra och finns i fina färger och i år har jag valt den mindre sortens petunior som ser ut som små karameller. Jag blandar vita, lila, rosa o s v och det brukar bli så fint när de börjar växa. Vilken skillnad det är att köpa plantor till en balkong respektive till ett hus. Jag la ner många hundralappar varje år vid den här tiden när jag bodde i hus. Det behövdes hängamplar, i urnor, i själva blomlandet som utfyllnad och på olika ställen både på fram- och baksidan av huset. Visst är det ett riktigt projekt innan man har fått ut alla blommor men det blir ju så fint sen. Ibland saknar jag att ha en trädgård men oftast känns det skönt att bara ha balkongen att tänka på.

Nu blir det snart middag, gubben är i full färd med att förbereda den och jag ska alldeles strax hjälpa honom. Idag blir det grillat med klyftpotatis, alltid en höjdare. Hoppas att Ni alla har det bra där ute i stugorna. Njut av dagen och var rädda om varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar