onsdag 8 juni 2011

Studentvecka

Studentvecka och ett helt fantastiskt väder! Det är väldigt mycket nu för de föräldrar som har studenter och även för studenterna själva. Det ska fixas kläder, handlas, göras olika uppdrag, planeras o s v. En rolig tid på många sätt och vis men också en mycket kostsam tid. När man som jag är mitt uppe i detta så tänker jag på de som är ensamstående och ska klara allt det här själv. Jag vet ju hur mycket pengar det handlar om och ändå har min och min sambos dotter valt att inte gå på balen. Det valet gjorde de helt själva och vi har verkligen inte påverkat dem på något sätt i någon riktning. Jag betonade att de skulle tänka sig för ordentligt så de inte ångrar sig senare, men de är helt säkra på sin sak. Vi var givetvis nöjda över deras beslut eftersom balen brukar bli kostsam för en flicka med tanke på balklänning, skor, hår, naglar, smycken o s v. Dessutom kostar kuvertavgiften 600 kronor för maten och en välkomstdrink, hutlöst tycker jag. Varför ska allt vara så dyrt?

För en av mina vänner blev det inte så höga kostnader när hennes döttrar tog studenten. Svärmodern åt en av tjejerna, sydde balklänningen och min vän gjorde dotterns hår som blev lika bra som att hon varit till frisören. Sminket fixade de också själva. Det går att få det billigare och oftast blir det lika snyggt som om du lagt ner tusentals kronor på kläder, hår, naglar och smink. Personligen tycker jag att det enkla och stilrena är det absolut snyggaste, det behöver inte vara så mycket för att vara vackert.
När vi hade påskdans på skolan hade en av eleverna en så fantastiskt söt klänning som jag föll för på en gång. Den var väldigt enkel, rak, fint skuren och med en liten slits på ena sidan, Jag var helt enkelt tvungen att fråga henne var hon hittat denna fina klänning. Hon skrattade och sa att det var hennes mormor som haft den på 60-talet. Tänk vad roligt för denna tjej att kunna ha en klänning som hennes mormor haft i sin ungdom. Vilken tur att det finns mormödrar som sparar sina kläder under så lång tid :=)

Nu önskar jag alla studenter en fantastisk avslutning på deras gymnasieår. Njut av tiden, lev och må, ha kul, skratta och känn hur härligt det är att leva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar