måndag 15 april 2013

Vår

Så är den då här, en ny vår. Snön smälter och nya gropar och sprickor har bildats på vägarna som bilarna får väja för. Det är stora och små vattenpölar överallt där man ska gå, snön är smutsig, bilarna är smutsiga, hundtassarna är smutsiga, skorna blir smutsiga och trots allt detta så älskar nästan alla den underbara våren :) Ja bortsett från alla dessa negativa saker så vet vi att det blir ljusare för varje dag och solen värmer så skönt. Det blir plusgrader, vi klär oss i tunnare kläder, fåglarna kvittrar och hela livet känns plötsligt så mycket lättare. Vi vet att det inte dröjer länge tills den underbara sommaren är här med allt vad det innebär. Nu tror jag inte att alla tycker att det är så underbart att snön smälter, många älskar snö och minusgrader, skoterkörning o s v. Visst har vintern också sin tjusning även för mig men nog föredrar jag snöfria gator och en värmande sol :)

                                                 Bilden från Google

                                                 Bilden från Google

Jag minns när barnen var små, som på en given signal tog alla fram cyklarna och plötsligt var det fullt liv på gatan där vi bodde. Sonen och hans kompisar cyklade runt, runt, upp för backarna och ner, bromsade och sladdade och ibland fäste de en bit papp av nåt slag så det skulle smattra mot ekrarna när de cyklade :) Dottern var nog inte lika livfull när hon tog fram cykeln. Hon lekte ofta med en flicka på samma gata och de gav sig ut på någon cykeltur, lite mer stillsam än pojkarnas :) Just det där att barnen tog fram cyklarna var ett säkert vårtecken. Jag var nog också lika ivrig när jag var liten och visst är det en speciell känsla när man kan plocka fram cykeln igen efter vintervilan.

Nu ser jag fram emot sommaren och allt vad den har att erbjuda. Jag längtar efter sommarlov och att få göra vad jag vill med dagarna, den känslan är oslagbar. Just nu är vi inne i en intensiv period i skolans värld. Jag har nior i år och de har fullt upp med nationella prov och andra tester som ska göras. De har mycket att tänka på och en stor stressfaktor för dem är ju givetvis deras slutbetyg, det som ska hjälpa dem att komma in på den utbildning de vill gå. Jag förstår de så väl när de är trötta och orkeslösa, det är en jobbig period i deras liv men snart kan de njuta av sommar och ledighet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar