fredag 12 augusti 2011

Potatismoussaka

Jag brukar göra en moussaka på potatis som är väldigt god. Det som gäller när man gör den här rätten, är att köttfärssåsen ska vara rätt tjock och krämig i konsistensen. Gör den inte lättflytande för då blir det inte lika gott. Som vanligt när det gäller mig så har jag inga direkta mått, det gäller att själv "känna av" hur mycket av varje ingrediens man vill ha.

Ingredienser
Potatis
Köttfärssås
Ostsås
Riven ost

Börja med köttfärssåsen som jag brukar göra av ca 800 g köttfärs. Förutom köttfärs använder jag lök, vitlök (ca 2-3 klyftor), salt, peppar, krossade tomater, tomatpuré eller ketchup och en redning på mjöl och mjölk till önskad konsistens. Givetvis kan Ni blanda ned annat också, ta det Ni tycker om. Tänk på att inte salta allt för mycket eftersom det ska vara ostsås också och osten är salt.

Gör därefter en vanlig hederlig ostsås. Jag brukar göra den på ca 8-10 dl mjölk och i den blandar ni bara smör, mjöl, salt, peppar och ca 4-5 dl riven ost.

Skala och skiva potatisen. Lägg hälften av potatisen i en smord ugnsform, därefter hälften av köttfärssåsen och sedan hälften av ostsåsen. Lägg sedan resten av potatisen, köttfärssåsen och ostsåsen. Strö riven ost över och grädda i 200 grader under ca en timme eller tills potatisen känns mjuk.
Om Ni inte vill ha så mörk ost kan Ni täcka formen i slutet av gräddningen.
Servera med en god sallad och något gott bröd. Ett glas vin till detta är inte helt fel :=)

Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar