måndag 26 augusti 2013

Skolstart med minnen

Sitter i soffan och känner mig ganska slut efter arbetsdagen. Det har varit skolstart för eleverna och jag har tagit emot nya elever som börjar åk 7. Det är mycket informationen som ska förmedlas och som ska tas in av eleverna så både de och vi lärare är nog ganska trötta i kväll :) Jag brukar försöka dra mig till minnes hur jag upplevde olika saker som hände och som vi gjorde när jag började högstadiet på Manhemsskolan på 70-talet. Just skolstarten har jag inte så mycket minne av, det är mer händelser mitt i terminerna och olika personligheter som har fastnat i huvudet. Exempelvis Anders, den ljusa killen med lockigt hår som jag blev förtjust i när jag gick i sjuan och han i nian och så småningom blev operasångare :) Eller Peter, en annan söt kille som jag blev förälskad i, som spelade i ett band och som var några år äldre än mig. Vår klassföreståndare med sina jeans, jeansjacka och mörka vågiga hår, som jag till en början tyckte var coolast av alla lärare på Manhem, gympaläraren som luktade alkohol ibland, syslöjdsläraren som bara använde en blå och en röd klänning så länge jag kan minnas och vår engelskalärare som förnärmade mig så jag skällde ut honom med den påföljden att han sänkte mitt betyg :) Detta skvallrade jag för min klassföreståndare som nog tog sig ett snack med denne man och terminen efter höjde han betyget igen :) Dessa personligheter bland många fler minns jag väl.

Det är 24 år sedan jag slutade att röka men det är faktiskt på Manhemsskolan som jag började min rökkarriär, så vansinnigt dumt men man ville ju vara tuff och där fanns faktiskt en rökruta där vi kunde stå och blossa :) Lärarna hade rökrum inne i skolan och just kaffe blandat med röklukt är ett mindre trevligt minne jag har av vissa lärares andedräkter. Matsalen låg i en byggnad mitt emot skolan och där serverades inte alltid så tilltalade mat. De lyckades faktiskt få mig att tycka att sjömansbiff var dåligt och blodpuddingen såg ut som torra skosulor, nog har eleverna idag bra och nyttig mat som serveras. Vi besökte ofta det som vi kallade "ButterAnnas" eftersom man där bl a kunde köpa helt underbara butterkakor istället för lunchen, de sålde fjärdedelar, halva och hela bitar. Jag minns precis hur Anna och Erik såg ut och ibland kan jag få små förnimmelser av lukten när man kom in i deras butik som låg en trappa ner i det hus de bodde i. Vad hade vi ungar gjort utan butterkakan? :) Även kiosken som låg vid skolan var flitigt besökt. Där köpte vi lösgodis som vi stod och pekade på; två av dem, tre av dem, fem av dem o s v. Även cigaretter gick att köpa i lösvikt och det utnyttjade man när det inte fanns pengar till att köpa ett helt paket. Jag hade inte tillåtelse hemifrån att röka men eftersom mamma rökte så kände hon inte att jag luktade rök :) Ja många minnen blir det och jag tänkte avsluta med en låt som jag förknippar med skoltiden.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar