onsdag 7 september 2011

Trevligt eller otrevligt bemötande

Tänk vad ett trevligt bemötande kan göra mycket! Genom åren har man fått vara med om många olika sätt att bli bemött på inom sjukvård, kommun, skola, affärer, privat o s v. Jag tillhör den kategorin människor som absolut inte kan hålla tyst om någon är sur, otrevlig eller allmänt vrång och irriterad. Alla har vi våra bättre och sämre dagar men jag anser att om man har ett serviceyrke, så ska man lämna sina personliga problem hemma. De flesta av oss som har besökt en affär, har nog någon gång stött på den där personen som inte orkar le och knappt orkar svara på tilltal och som ser ut som att de helst vill rymma långt därifrån. Tala om att en sån människa kan göra att man aldrig mer vill besöka den affären. Varför byter de inte yrke?? Om jag har råkat ut för någon mindre trevlig person så försöker jag alltid att vara tålmodig in i det sista, men till slut brister det för mig. Det spelar ingen roll vem det är jag pratar med, jag talar om precis vad jag tycker och då kan jag mycket väl be dem byta jobb :=)

                                                Bilden från Google
Jag förstår mig heller inte på människor som inte kan uppföra sig utan som jämnt måste kommentera eller komma med små inlägg bara därför att de känner för det. De har ingen urskiljning utan måste bara få spotta ur sig det de tänker på. Att de sårar eller förargar, det har de ingen tanke på. Jag och min sambo känner en sådan person, en människa med ett enormt kontrollbehov som är fruktansvärt osympatisk. Som tur är behöver jag inte ha så mycket med denne person att göra.
Människor som är positiva i bemötandet med andra människor, som orkar le, som har ett ord till övers för någon annan och som är sympatiska, de människorna minns man med värme. De är verkligen ett föredöme för andra och en stor tillgång för sitt företag eller sin arbetsgivare. Jag personligen vill inte vara en människa som folk uppfattar som sur eller osympatisk, det skulle vara fruktansvärt.
Ett leende och ett vänligt ord betyder så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar