torsdag 1 september 2011

Prövningar i livet

Att livet består av prövningar, det vet nog de flesta. Vissa människor går igenom mer än vad man tycker är mänskligt medan andra får sig någon liten törn ibland. Det konstiga är att oavsett vad vi är med om i form av prövning, så kommer vi ur det lite starkare än vi var förut. Visst är det underligt hur vi människor fungerar? Jag har i mitt liv stött på både män och kvinnor som fått uthärda mer än vad man tror är gränsen för vad en människa klarar av. Det som är så fantastiskt med människan, är att vi klarar av betydligt mer än vad vi själva tror. Visst händer det något inom oss, vi blir aldrig den vi var förut men vi kan hantera sorgen även om den kanske aldrig riktigt lämnar oss. Vi lär oss att leva med det vi har gått igenom och dessutom kanske saker som förut var en del av vardagen, inte längre känns lika viktiga. Många omvärderar sitt liv och väljer bort det de upplever onödigt eller energikrävande och ersätter det med sånt de verkligen mår bra av. Detta tycker jag är en positiv sak som prövningen framkallar.
 En sorts prövning som både jag och min sambo går igenom nu, är när barnen är "på väg" ut ur boet. De står just nu med ena foten hemma och den andra utflugen. Visst är det blandade känslor när ens barn är i begrepp att flytta, men samtidigt känner man att det är dags. De är så självständiga och vill inget hellre än att få rå om sig själv. Samtidigt kommer separationsångesten krypande, det är ju trots allt ens minsta som ska lämna hemmet och det är en ganska stor omställning. Barn har flyttat hemifrån i alla tider, det är liksom en naturlig del av att frigöra sig och kliva in i vuxenvärlden. Jag hoppas att vi har gett dem de redskap de behöver för att klara sig och att de känner sig trygga i sig själv. Eftersom jag är en känslomänniska ut i fingerspetsarna, funderar jag mycket på hur allt ska bli o s v och säkert kommer jag att få fälla en och annan tår när flyttningen är ett faktum. Det känns som att ett kapitel av ens liv läggs i graven och ett annat tar vid. Vart tar åren vägen?
 Som sagt, prövningar finns det gott om och vill Ni dela med Er av tankar eller erfarenheter Ni har, lämna gärna en kommentar.

                                         Bilderna från Google bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar