måndag 27 januari 2014

Måndag igen



Jag vet inte varför måndag har en så dålig klang i ens öron. Är det så att vi lever ett ganska inrutat liv med en massa "måsten" där vardagen är stressig och tiden knappt räcker till? Ja för många är det nog precis så det är och i synnerhet för familjer som har småbarn och barn som är i den ålder när de ska på träningar och andra aktiviteter och dessutom har läxor som de måste ha hjälp med. Dessutom ska de själva hinna med att träna och hålla sig i form. Jag har också varit i den situationen och vet hur stressigt det kan vara. När då helgen kommer så kan man pusta ut ett tag, få några fler timmars sömn och göra lite roligare saker. Det är nog just den där våndan om veckans alla "måsten" som skapar olust inför måndagen, vi vet vad som väntar. Nu brukar det ju vara så att när måndagen väl är här så går det ju bra trots att vi gruvar oss, vi är inrutade på gott och ont och ibland kan det faktiskt vara rätt skönt med rutiner.

För många är måndagar ganska sköna, att få släppa allt där hemma och åka till jobbet och träffa sina arbetskamrater och tänka på annat. Jag är någonstans mitt emellan. Eftersom jag inte har några småbarn hemma så är det andra faktorer som gör att jag kan gruva mig för en ny arbetsvecka. Jag kan tycka att helgerna är alldeles för korta, jag har ingen arbetsmotivation och känner bara för att dra täcket över huvudet och stanna hemma, men det stannar alltid vid tanken :) En annan gång kan jag tycka att det är ganska bra att fara på jobbet på måndag morgon och träffa både elever och personal. Jag tror att mycket beror på hur man mår; trötthet, sjukdom, ängslan eller vad det än kan vara, skapar motvilja att fara på jobbet. Trots allt är jag tacksam att jag har ett fast arbete att gå till och att jag i mitt yrke får träffa så många olika individer. Jag lär mig alltid något nytt varje dag och kan få andra infallsvinklar på saker jag funderat på. Det tycker jag är fördelen med att ha ett jobb att gå till på måndag morgon. Nog är det rätt skönt när man efter en arbetsvecka kan njuta av att det "äntligen" är helg, till skillnad från när man går hemma och det inte spelar någon roll om det är måndag eller fredag. Dagarna blir ju vad vi gör dem till och varför inte mysa till det där hemma under veckan, ta tillvara på den lediga tid som finns och göra något bra av den istället för att göra det man oftast gör och som man egentligen inte vill.

Ha nu en riktigt fin vecka/Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar