söndag 7 juli 2013

Borta bra men hemma bäst

Tänk vad det är skönt för kropp och själ att ha semester! Jag njuter varje dag av att få vara ledig och bara vara. Dagarna går så fort när man har det gott och det är väl precis så det brukar vara :) Just nu är vädret inte alls stabilt så det gäller att på bästa sätt ta tillvara de soltimmar man får. Jag har precis varit på en cykeltur med Charlie och passat på att handla lite också, det är väldigt skönt att cykla i lugnt tempo när det är behaglig temperatur ute och man hinner att se så mycket mer än när man sitter i bilen. Jag har då konstaterat att jag är en riktig norrlänning, trivs bäst när det är lugnt och gillar att ibland besöka en större stad för att få lite andra intryck. Det är just efter en sådan resa man inser hur bra man har det här uppe vad gäller det mesta. Ta exempelvis det här med parkeringsplatser, tänk hur skönt det är att inte behöva betala parkeringsavgifter och leta parkering när man ska in i samhället och handla. Vi är så bortskämda här att bara parkera utanför affären och på sin höjd skruva på p-skivan som ska ligga i fönstret. Förra året träffade jag några turister som gick omkring på Galleriaparkeringen och såg väldigt fundersamma ut. Jag frågade om de tappat något eller behövde hjälp men de letade febrilt efter parkeringsautomaten som inte finns. Jag förklarade att här i Kalix finns det inga såna, att det bara var att parkera och gå in på affären. De och jag fick oss ett gott skratt och de trodde knappt att det var sant :)

Det som jag kan tycka är en fördel i en storstad är att man har ett större utbud av det mesta, både vad gäller affärer och kultur. Här i vårt lilla samhälle kan jag sakna just utbudet av olika saker, men fördelarna överväger nackdelarna så därför bor jag här och har nästan aldrig haft någon längtan att flytta någon annanstans heller. Det är roligt att upptäcka nya platser, jag gillar att åka till olika städer och uppleva det de har just där och här i Sverige har vi ju så otroligt många fina städer och samhällen. När man sen åker hem har man tillfört en massa nya intryck och ser sitt eget samhälle med nya ögon, både givande och nyttigt.
Jag avslutar med några rader av Lundell: Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo... och som det kända Kalixuttrycket lyder: Kalix- där älven möter havet....


                                                              Vy över Kalix

                               
                                         
                                                               Kalix kyrka

                                             Bilderna från Google


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar