onsdag 6 februari 2013

Gamla nostalgiprogram

Finns det något som gör mig riktigt nostalgisk så är det gamla serier från min ungdom. Genom åren så har det funnits både en och annan oförglömlig serie som verkligen gjort intryck. När jag var riktigt liten så fanns det ju bara kanal 1 och 2 och ändå har vår generation överlevt, fantastiskt! ;) Det man tyckte var riktigt bra på den tiden kanske inte alltid imponerar på ungdomen idag. Vi var sannerligen inte bortskämda med bra program men visst fanns det godbitar :) Här har jag samlat en liten del av de program som jag tyckte om.

En av favoriterna, Catweazle, gick som serie i början på 70-talet. Handlar om en trollkarl som hamnar här på jorden och får vara med om många omvälvande saker :) Jag och en barndomskompis hade väldigt roligt åt hans väsande ljud när han såg eller hörde något som han uppfattade som konstigt :)

En annan favorit var Teskedsgumman som gick som adventskalender i slutet på 60-talet. Även mormor tyckte om att titta på denna dam som blev liten som en tesked :) Tänk vad roligt det var med dessa adventskalendrar som man köpte och där det fanns märken att fästa på kalendern, minns Ni?

Hur många av Er såg Beppes godnattstund? Jag kan inte lyssna på den där intromelodin utan att tänka på Beppe, Sigrid på pottan mm. :) Nog var han mysig denna Beppe Wolgers!

Den här melodislingan kan jag ännu idag :) Fablernas värld, jag kan inte annat än dra på munnen när jag ser och hör detta mysiga barnprogram.

Hur spännande tyckte jag inte att denna serie var! Kråkguldet, kommer Ni ihåg?

Kullamannen! Även den här en riktigt spännande serie som jag följde.

En annan klassiker, Ville, Valle och Viktor, kommer ihåg den här melodin också :)

Visst är det roligt med alla dessa gamla TV-program som får oss så nostalgiska. Idag har vi så stort utbud och har så många kanaler att välja på. Bra eller dåligt? Ja, det är frågan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar