fredag 1 juli 2011

Gnäll och klagomål

Det finns mycket saker i livet som irriterar människan. Det kan vara vädret, priser på olika varor, djur som gör sina behov där de inte ska, klotter, människor man har svårt för o s v. Alla har vi väl någon gång varit irriterad på något men det går i regel över ganska fort. Sen finns det då människor som ständigt gnäller på något, som aldrig är riktigt nöjda och som definitivt inte kan säga något gott om någon annan. Det är den värsta sorten och de jag undviker om det är möjligt. Det måste handla om att dessa personer är fruktansvärt uttråkade och bittra på hur livet har blivit. Jag dömer ingen, man ska ha gått i dessa människors skor för att kunna döma dem. Däremot kan jag undvika dem för att inte påverkas av deras negativa energi. Det är oundvikligt att inte låta sig påverkas negativt när man är i närheten av någon som gnäller och klagar hela tiden. Hela atmosfären blir på något sätt infekterad och det är jobbigt.

Jag har och har haft en del sådana människor i mitt liv och jag tycker inte alls om det. En av dessa har jag helt enkelt sagt upp bekantskapen med, jag pratar inte ens med denne person. Det här är en människa som har tagit sig friheten att lägga sig i mitt liv på det mest otrevliga sätt, som har visat sådan respektlöshet att jag blir alldeles stum. Jag blev så besviken och ledsen men jag har insett att det inte går att ändra på en människa, det måste den personen göra själv. Det som retar mig mest är att jag alltid känner att jag måste förklara mig och det har jag ingen som helst orsak att göra till en som egentligen inte har med mitt liv att göra. Sådant beteende accepterar jag inte utan väljer helt enkelt bort en sån person ur mitt liv. Ingen människa ska ta en massa skitsnack från någon annan. Om en person inte respekterar mig så får de ingen respekt tillbaka, så enkelt är det.

Jag har många personer i mitt liv som jag tycker så mycket om, personer jag litar på och som ger mig energi. Då är det inte svårt att välja bort energislukarna, de klarar man sig utan. Jag tror att de här människorna inte mår så bra egentligen, de bär säkert på mycket som har format dem till vad de är idag. Vi har alla våra upp- och nergångar, mer eller mindre formade av vår uppväxt. Oavsett vilket så kan vi inte skylla allt på vår barndom och uppväxt, vi har ett eget ansvar också över vårt liv. Vissa får kämpa mer för att hålla gamla spöken borta, medan andra har haft en relativt bekymmersfri uppväxt. Vilket det än är måste vi själva ta tag i vårt liv och inte låta gamla händelser styra vårt sätt att leva. Vi har bara ett liv och det ska vi leva fullt ut.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar