måndag 10 februari 2014

Valår 2014



Så var det då valår igen. Jag kan inte påstå att mina tankar och funderingar har förändrats speciellt mycket sedan sist vi röstade. Alla partier har något som är bra, tänk om man skulle kunna plocka godbitarna från varje parti och få till ett riktigt drömparti som alla känner sig nöjda med :)  Tyvärr är det nog inte möjligt men visst skulle det vara ett drömscenario. Det finns mycket hos den "andra sidan" som jag håller med om men ser jag till helheten så står just mitt parti för de tankar och värderingar som jag håller högt och som jag kan ställa mig bakom. Jag är inte speciellt intresserad av politik, tycker att det är ganska tråkigt men trots det så är det ändå viktigt att man sätter sig in i de olika partiernas politik och vad det är som kännetecknar just dem. Det är ju faktiskt vår rättighet och skyldighet att gå och rösta och då är det viktigt att veta lite mer om vad de olika partierna står för.

Jag tycker inte om att man sitter hemma och gnäller över hur saker och ting är i vårt samhälle och hur "dum i huvudet" politikerna är, om man inte ens orkar engagera sig så mycket så att man åtminstone går och röstar. Var och en av oss står ju sig själv närmast och det som vi upplever viktigt för oss och för vår familj, är det som avgör hur vi röstar. Jag tror också att vi är påverkade av var våra föräldrar står politiskt och även om vi har vår egen åsikt så tror jag, medvetet eller omedvetet, att vi formas av de tankegångar vi har fått matat i oss sedan barnsben. Jag skulle önska att jag var en sådan person som sakligt och med bra argument kunde argumentera för det jag tror på men det kan jag inte. Jag vill kunna bemöta någon i en diskussion på ett sådant sätt att de får något riktigt vasst att bita i, men tyvärr har jag inte så mycket kunskap. Det gäller också att hålla sig lugn och att inte bli för irriterad när man hör argument som man upplever vansinniga och det klarar jag inte heller av :)
Hursomhelst, var du än står politiskt, gå och rösta!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar