tisdag 27 november 2012

Julhets i november

Så var den här, den stora julhysterin. Nu blir vi formligen överhopade av reklam varje dag från olika kedjor som vill att vi ska köpa deras fantastiska varor. Jag vet inte hur Ni är men jag blir smått stressad av denna köphets som överöser oss från alla medier. Slår jag på TV:n så kan jag vara säker på att det i reklamen hörs någon julslinga och bilder på något som vi absolut måste ha. Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som att allting börjar mycket tidigare nu än vad det gjorde förr. Vi har inte ens första advent ännu och denna hets har redan hållit på någon vecka, det tycker jag är förfärligt. Nu tillhör jag ändå en av dem som älskar julen med allt som hör till, men det jag vänder mig mot är all denna reklam som liksom exploderar vid den här tidpunkten. 



Jag tillhör nog de där traditionella som inte vill plocka fram några julsaker förrän dagarna innan första advent, det är ju liksom en del av tjusningen att plocka fram ljusstakar och stjärnor just till den helgen och att då kunna njuta av allt det fina. Nu tycker jag mig se en förändring, allt fler börjar pynta tidigare och vissa har redan i mitten på november plockat fram sitt pynt. Jag tycker inte alls att det är speciellt fint med stjärnor i fönstren redan i mitten på november, det känns fel på något sätt. Nu får ju var och en göra som han eller hon vill, tur är väl det, men för min egen del blir det inga lysande stjärnor i fönstren förrän tidigast på fredag :)



Hyresgästföreningen har bjudit in till en liten julfest i kvarterslokalen nästa helg, just såna här tillställningar skapar alltid vånda hos oss; ska vi gå eller inte? De flesta i vårt kvarter är trevliga, skojfriska och pratsamma människor men sen finns det de där som man helst inte vill ha något att göra med alls, de s k kvarterspoliserna. Ska vi hålla masken, smila upp oss, gå dit och ha trevligt och strunta i dessa gökar, eller helt enkelt låta bli att gå dit. Meningarna är delade bland flera i kvarteret om de gemensamma tillställningarna och många går inte alls på dessa, men samtidigt är det ju tokigt att 3-4 st ska få ha så stort inflytande på oss andra. Vi får väl se hur beslutet blir :)



Pepparkakor är något som alltid måste finnas den här tiden på året. Jag har alltid tyckt att Annas pepparkakor varit de bästa, men något har hänt med smaken! Jag vet inte vad det är men de smakar inte lika bra som de brukar så jag tror att det får bli Nyåkers pepparkakor nästa gång. Just pepparkakor är något som jag inte har bakat själv sedan barnen var små. Då hörde det liksom till att baka dem men nu är det länge sedan jag gjort egna. Allt annat kaffebröd bakar jag själv men pepparkakor är väl inget jag prioriterar direkt :) 

Nu är det snart middagsdags här och till Er som läst detta önskar jag en trevlig fortsättning på veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar