tisdag 6 november 2012

Fisksoppa med räkor


En soppa som är väldigt god och krämig. Jag fick receptet av en bekant till mig och jag kan lova att soppan är uppskattad.

Ca 300g torsk och lax i kuber (känn av själv hur mycket ni vill ha)
1⁄2 kg räkor
1 Gul lök

1 vitlöksklyfta (ta mer om ni vill)
1 stånd fänkål 
1 msk curry
1 tsk färska timjanblad 
1 liter fiskbuljong
2 1⁄2 dl creme fraiche 

Salt och peppar
3 msk persilja

Skala räkor, hacka lökarna, dela fänkålen i klyftor och skiva den tunt.
Smält smör och lägg i löken och vitlöken, fräs det mjukt utan att den tar färg. 
Rör i curry och låt den fräsa med ett ögonblick. Tillsätt fänkål och timjan, slå på buljongen och koka 10 min.
Vispa i creme fraiche, salta och peppra. Lägg i fiskbitarna, sjud på svag värme ett par minuter. Lägg i räkorna, låt dem bli varma med ej kokta. Strö över persilja.

Ni kan tillsätta potatis och morot men det är inte nödvändigt. Använd potatisskalaren om ni vill ha väldigt tunna skivor. Räkorna kan man servera separat på bordet om man vill.
Servera med aioli (ett måste i mitt tycke) och ett gott bröd! 

2 kommentarer:

  1. Detta måste jag bara göra.Oj så gott det låter! :-)))

    Eva P

    SvaraRadera