torsdag 16 februari 2012

Kyla, trötthet, irritation

Så var det snart helg igen. Veckorna rusar iväg och det kan jag tycka är skönt eftersom jag nu längtar till att få se och njuta av vårsolen. Kylan och mörkret påverkar mig negativt och gör så att jag blir trött och energilös. Det finns ju så mycket jag skulle vilja göra men efter en arbetsdag så är det inte så mycket krafter kvar, det mesta stannar vid sådant jag önskar skulle bli gjort. Det känns faktiskt som att hela jag egentligen skulle ha gått i ide :=) När vårsolen kommer, ja då är det som att energin återvänder och plötsligt känner jag mig så mycket gladare. Nackdelen är väl att när solen lyser som bäst genom fönstren, då syns varenda dammkorn inomhus och att dra ner persiennerna är ju så tråkigt när ljuset har återvänt :=)

Jag känner också att min "stubin" inte är lika lång som den normalt sett är i umgänget med andra. Det jag inte skulle reagera så mycket på annars, kan få mig vansinnigt irriterad emellanåt. Det kanske är både på gott och ont men jag blir aldrig arg om det inte är befogat. Jag anser mig vara en mycket fredlig person men ibland kan en människas nyfikenhet eller med finare ord; en människas behov av att hålla reda på andra och ha koll, göra mig till en mindre fredlig person. Det hände mig i veckan och den personen fick också höra av mig vad jag tyckte och tänkte om dennes sätt att bry sig i mina förehavanden. Jag hoppas att detta lilla "utbrott" fick personen att tänka till innan denne lägger sin näsa i blöt igen. När jag tänker tillbaka på hur jag reagerat på saker och ting i mina yngre dar, så är det nästan alltid när jag ansett något vara orättvist eller att någon blivit illa behandlad, som har gjort mig förbannad. Jag tror att det är något jag ärvt från mamma för hon var också en person som reagerade starkt på orättvisor och liknande. Djurmisshandel eller att djur behandlas respektlöst, är också sådant som gör mig både ledsen, uppgiven och förbannad. Jag har svårt att se reportage om sådant för jag reagerar så starkt på alla hemska bilder.

Har Ni som läser detta några egna tankar eller erfarenheter om kyla, trötthet, irritation eller liknande, skriv gärna några rader.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar