söndag 13 november 2011

Tankar i november

Idag vaknade jag upp till en söndag med några kallgrader ute, känns skönt i luften när det blir lite kallare. På något sätt känns det ganska onaturligt att det är flera varmgrader i november månad som det nu har varit under lång tid. Jag trodde inte att jag skulle säga det, men jag längtar faktiskt efter snön. Tänk vad det skulle vara tråkigt om det inte hade kommit någon snö till jul! När man har hund så är den här väderleken ingen höjdare alls, ständigt svårtorkade smutsiga och blöta tassar som måste torkas grundligt innan man kan släppa in honom. Charlie ser lika olycklig ut varje gång jag lyfter hans tassar för att torka dem :)
                                                     Charlie

Jag är en person som kan hinna avhandla en massa saker när mitt enda sällskap är en kopp kaffe. Igår när jag satt vid köksbordet och drack kaffe for mina tankar i vanlig ordning iväg åt olika håll. Det som uppehöll mina tankar mest var barn/barnbarn, mamma, julen, jobbet men inte nödvändigtvis i den ordningen. Vad gäller barnen så kände jag en stark längtan efter dem. Det spelar ingen roll hur gamla barnen är, i modershjärtat är de alltid ens små barn som man älskar över allt annat och barnbarnen likaså. Tankarna runt mamma handlade om hennes sjukdom och hur det ska gå. Hon ska ju på röntgen i morgon så då får vi klara besked om vad hon lider av. Julfunderingarna började genom att jag tittade på gardinerna och konstaterade att de snart ska ner och ersättas av julgardiner, trots att de bara hängt där några veckor. Jag älskar julen och då i synnerhet tiden innan jul med alla ljus och allt mys som hör till. Visst behöver vi julen den här tiden på året med alla ljus i det trista mörkret. Jobbet funderar jag på till och från även om jag är ledig. I mitt yrke är det mycket den här tiden med studiekortsskrivande, åtgärdsprogram, planeringar, utvecklingssamtal och betygsfunderingar. Det är ofrånkomligt att inte fundera eller jobba med något som rör skolan även på fritiden.

Jag vet inte hur Ni är, men att fundera mycket kan vara både positivt och negativt. Jag kan få mycket gjort i huvudet bara genom att sitta lugnt och fundera, men lika ofta kommer tankar som kanske inte är direkt kreativa. De tankarna är inte bra utan påverkar hela ens sinnesstämning. Konsten är att mota dessa innan de påverkar för mycket, det är inte lätt för tankarna lever sitt eget liv och seglar iväg utan att man ens är medveten om det.
                                          Bilden från Google bilder   

 Jag hoppas att Ni alla får en bra vecka oavsett vad Ni gör! Vi hörs snart igen...


4 kommentarer:

  1. Jätte bra blogg Monica! Ha en bra dag! :)
    Kram!<3

    SvaraRadera
  2. Tack Jessica! Vad roligt att du tycker det :=)

    SvaraRadera
  3. jag har också en massa tankar om liknande saker förutom det där med din mamma...
    men för mig blir det ingen trevlig jul, barnen ska vara hos sin pappa. jag bävar för detta och har inte riktigt bestämt mig för HUR det kommer att gå..

    anna

    SvaraRadera
  4. Det kommer att gå bra Anna även om det känns hemskt när du tänker på det nu. Du måste tänka positivt annars blir det en än mer tråkig jul för dig. Du vet att barnen har det bra och det är det viktigaste. Nästa år är det din tur att ha dem och då genomlider ditt ex samma sak. Det här är baksidan av en separation när man har småbarn, men allt löser sig Anna, även om det inte känns så just nu. Tro mig, jag vet av erfarenhet.

    KRAM!

    SvaraRadera