onsdag 16 november 2011

Klara besked

Så var det konstaterat; mamma lider av obotlig cancer. Hon har cancer i hela sin kropp; hjärnan, lever, njurar, lungor, mjälte o s v. Nog hade jag mina aningar och var inställd på detta, men när det blir ett faktum så känns det så definitivt. Jag ska snart förlora min mamma, ingen kan göra något åt det och jag kan bara ta till mig fakta och hantera det. Det känns svårt, även om hon är 77 år gammal så är hon min mamma och den som står mig närmast. Det är så många tankar och så många varför som kommer upp när sånt här händer. Det viktigaste för mig just nu är att hon inte ska behöva lida och att hon får den smärtlindring hon behöver när och om hon får ont. Det lustiga är att trots att förloppet har gått så fort och så långt, så har hon inte ont ännu och det är jag innerligt tacksam för.
Hon har inte demens som de först trodde, det är mest troligt metastaserna i hjärnan som orsakar hennes försämring vad gäller minnet.

Jag har familj och vänner som finns här för mig och stöttar, men det är helt ofrånkomligt att känna sig väldigt ensam mitt i allt detta. Jag tycker så synd om mamma, hon som varit en så glad, arbetssam och social människa som alltid pratat med alla. Av den personen finns inte mycket kvar. Hon är tystlåten, skrattar inte utan drar bara på munnen och ser så väldigt ynklig ut. Det känns så hårt att se henne så och min högsta önskan är att hon får lämna detta jordeliv innan smärtorna tar över. En mamma är alltid en mamma. Vi kommer inte längre att kunna åka dit och surra över en kopp kaffe, hon kommer inte längre att ringa och vara orolig över att vi ska iväg med bilen eller att barnen ska bli sjuka eller att någon ska göra dem illa. Hon var ofta ängslig över sådana saker, oroade sig ständigt att något skulle hända hennes kära. Visst har vi varit irriterade många gånger över detta, men nu skulle jag göra vad som helst för att hon åter igen skulle kunna ringa och oroa sig över något. Hon är min älskade mamma...

14 kommentarer:

  1. Att förlora sin mamma är jättejobbigt, förlorade min mamma i cancer när jag var 29 år. Kan fortfarande bli förbannad på henne för att hon hade fräckheten att lämna mig och min bror. Det tog lång tid innan man ens fattar det och sen att börja bearbeta. Idag kan jag tänka på henne med tacksamhet att hon var just min mamma. Att jag fick ha henne i 29 år och få all den kärlek som hon gav, inte bara till oss i familjen utan så många andra.
    Det kommer att vara jobbigt, du kommer bli förbannad och ledsen, men njut nu och sörj sen.
    Kram
    Brigitte

    SvaraRadera
  2. vad fint du skriver. Tänk om man kunde stanna tiden, tänja den bara lite när man behöver...
    Kram/ K

    SvaraRadera
  3. Tack för dina kloka ord Brigitte!

    SvaraRadera
  4. Hej Monica! Svårt att fatta!!! Livet är förundeligt!! Vega av alla borde verkligen få sluta sina dagar på annat sätt!!! Hoppas innerligt att hon slipper värken smärtorna mm Och att du får det så skonsamt som möjligt,för svårt är det och tungt! Hoppas dej och din familj allt gott så långt det är möjligt.Svårt att hitta orden stor kram till er och framför allt till Vega / Carina

    SvaraRadera
  5. Åhhh....Monica...vad jag lider med dig....
    Jag har pratat med din mamma så mycket, och vet vilken karismatisk människa hon är...med hjärtat på rätta stället...alla bara ÄLSKAR henne..
    Jag finner inga ord för den sorg och smärta du känner...men jag vill bara säga att jag finns här för dig....KRAM min vän!
    /Lotta Lundkvist

    SvaraRadera
  6. Tack snälla Ni för alla fina ord!

    SvaraRadera
  7. Men min goa fina vän så himla tråkigt!!, och jag är så otroligt ledsen för din skull och de dina! Livet är så hårt ibland, och det är ju inte ett sånt slut man önskar sin mamma..Monika jag önskar dig kraft och styrke kramar i överflöd,var rädd om dig<3<3<3 Eva Strand

    SvaraRadera
  8. ibland blir det väldigt tydligt att det finns saker vi inte kan styra över. och det är verkligen inte lätt. kram på dig och hoppas att det blir en fin tid ni får tillsammans.

    jag vet verkligen hur det är att ha helt fantastiska vänner som stöttar en. men konstigt nog känner man sig ändå ensam ibland. jag har forfarande inte lyckats klura ut vad man ska göra åt den saken... anna

    SvaraRadera
  9. De goaste tankar till Dig... gör det du måste, dvs tillbringa så mycket tid du bara kan med din mamma.Kram/ Eva K

    SvaraRadera
  10. Skickar mina varmaste tankar till dig, din mamma och din familj. "Livet är en prövning". Ta vara på den tid du och din mamma har kvar tillsammans. Kramar i massor <3 till er båda!
    /Mona H.

    SvaraRadera
  11. Jag blir rörd av alla fina ord Ni skriver, tack än en gång!

    SvaraRadera
  12. Jag ska tänka på dig, och hoppas att det ger dig den energi och ork du behöver. Men kom ihåg Monica...man måste inte vara stark hela tiden. Jag var bara 27 år när pappa gick bort. Då gjorde man allt för att inte visa mamma hur hårt det var. Sen när mamma gick bort, 6 år senare, då kraschade jag ordentligt! Å det var faktiskt skönare. Man kände sig mer närvarande i sorgen, om du förstår vad jag menar.
    Jag trodde inte jag skulle överleva. Löjligt nog så tänkte jag hela tiden "- jag är bara 33 år och föräldaralös!!! Trots min egen familj så kändes det så ensamt.
    Du har turen att ha många vänner runt omkring dig. Ta lite energi av dem! :) Å jag finns här för dig också, så klart!
    Många kramar/Ulrika Persson

    SvaraRadera
  13. Tack Ulrika för dina fina ord!

    SvaraRadera