fredag 25 november 2011

Första advent

Sitter i vardagsrumssoffan, det är tidig lördag morgon och jag njuter av lugnet både inne och ute. Igår hängde vi upp stjärnor och satte ljusstake i fönstren, vad mysigt det känns när julsakerna kommer upp. Jag är av den sorten som inte vill hänga upp några julsaker alls innan adventshelgen, för mig hör det liksom till att göra det på fredag och lördag. Vi drack också årets första glögg och då luktade det verkligen jul. Jag älskar julen och tycker att vi behöver den här högtiden mitt i allt mörker. Det som jag upplever svårt den här tiden är att dra ner på stressen. Jag är urusel på att planera julklappsinköp i tid och det slutar alltid med julklappsstress varenda jul. Jag tänker varje år att nästa år ska jag börja i tid men det blir aldrig så och jag begriper inte varför :=)

                                                 Bilden från Google

Idag ska vi ner på stan och handla lite, bl a en ljusslinga som vi ska sätta i en ljuslykta som vi har på balkongen, röda ljus och annat smått och gott. Det finns ju så mycket fina saker som man skulle vilja köpa och varje år kommer det något nytt som lockar. Jag måste erkänna att jag hade väldigt svårt att ta till mig stjärnorna på fot eftersom jag tyckte att stjärnor ska hänga och inte stå. Nu har vi faktiskt både stjärna på fot och hängande stjärnor, så även jag har anpassat mig :=) Dessutom är det ju så mycket enklare att få upp en stjärna på fot. Det finns nog ingen som är så omständlig som jag när det gäller att få en hängande stjärna att verkligen hänga rak, det är pappersstjärnorna som är värst. Jag känner hur pulsen går upp där jag står och drar i sladden och vickar på stjärnan tills jag har lust att slita ner den. Det är verkligen tålamodsprövande och min sambo har lika roligt åt mig varje år. När en av hans vänner kom på besök hos oss tog han för vana att alltid peta till stjärnan lite så den inte hängde helt rakt, jag hade kunnat strypa honom! :=)



                                                Bilderna från Google

Lite senare idag ska vi åka till Luppio och hälsa på min dotter och svärson. Jag ska hjälpa henne med julgardinerna och så får vi umgås lite. Det är ju hennes första egna hem och hon älskar verkligen julen och allt som hör till. Dessutom får jag ju träffa Sigge, Evelinas gokisse som hon tog med sig hemifrån när hon flyttade.
Nu önskar jag Er alla en mysig första advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar