söndag 15 december 2013

Söndag morgon

                                                      Bilden från Google

NÄR TREDJE LJUSET BRINNER VI JULKLAPPAR SYR
OCH MAMMA BAKAR KAKOR OCH HAR ETT FASLIGT STYR

Det är söndag morgon och tredje advent, många sover fortfarande eller så kanske de sitter och myser framför tv:n eller köksbordet med en god frukost och tända ljus. Det är inte klokt vad fort veckorna springer iväg! Nyss tände vi första ljuset och nu plötsligt är det tredje advent, det är bara att konstatera att december månad går väldigt fort. Jag känner mig stressad nu, det erkänner jag och mycket av stressen beror på saker jag inte kan göra något åt. Städning och bakning stressar inte mig det minsta, bara saker jag inte riktigt har kontroll på och konstigt nog blir det jul i alla fall :)
Igår bakade jag drömmar och kolakakor och idag fortsätter baket med bl a saffransbullar. Jag hade tankar på att testa att göra anisbröd efter min mammas recept men vi får se om det blir något med det. För mig var det bara mamma som kunde få dessa riktigt goda och som tur är hade hon receptet nedskrivet. Förresten, har ni testat att äta ett anisbröd utan att slicka er om munnen? Det går verkligen inte, tungan far på automatik ut från munnen och försöker man hålla sig från att slicka så smakar inte anisbrödet någonting alls :)

Det ska bli riktigt skönt att få jullov och därigenom få tid att umgås mer med familj och vänner, julen är verkligen som gjord för att umgås och ha det trevligt. Eleverna fick själva avgöra om de ville ha avslutningen på torsdag kväll eller fredag morgon och med en överväldigande seger vann torsdag kväll :) De har vanlig skoldag först på torsdag och sen återkommer de på kvällen för avslutning och betygsutdelning, det brukar bli så mysigt. Det är tur att julen är just den här tiden på året, eleverna är trötta, lärarna är trötta och att få slippa skola och rutiner för ett tag är väldigt skönt. Den där känslan när man får gå hem på kvällen är oslagbar, det känns i hela kroppen.

Nu ska jag väcka min sambo som fortfarande sover som en tonårspojke :) Sen blir det frukost med tända ljus och därefter tar vi tag i dagens göromål. Sambon ska jobba eftermiddag så jag får roa mig själv i bakbunken :)

Ha nu en riktigt fin söndag och var rädda om varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar