söndag 22 december 2013

Fjärde advent


                                                          Bilden från Google
             

NÄR FJÄRDE LJUSET BRINNER 
VI HÄMTAR JULEGRAN
OCH ALLA MÄNNISKOR RÄKNAR;
DAN FÖRE DAN FÖRE DOPPAREDAN

Jag har verkligen svårt att förstå att det redan är fjärde advent.  De flesta har så mycket att göra den här tiden på året, så dagarna bara flyger iväg. Idag är det städdag hos familjen Persson/Wennberg, dammtorka, dammsuga och skura är det fantastiska nöjet :) Dessutom ska jag baka en saffranskaka lite senare men den går fort att göra. Jag har lagt köksmattan upp och ner i snön, ett gammalt "förrivärldsknep" för att få in friskhet i mattan. Den känns faktiskt mycket fräschare när den legat ute och fått "gotta" sig i snön. Mannen i huset jobbar så det här med städningen får jag sköta alldeles på egen hand och ska jag vara riktigt ärlig så gör jag det gärna själv även om det är fruktansvärt tråkigt, särskilt att dammsuga och skura.  Det här med att vara involverad bägge två i städningen tycker jag bara är jobbigt :)

I morgon måndag är schemat fulltecknat; handla julmat, göra några julklappsinköp, förbereda mat, göra skinkan m m. Kvällen ska enbart ägnas åt "kvällenföremys" med allt vad det innebär. Jag tycker att just kvällen innan julafton är absolut mysigast, när lugnet kommer och allt känns stilla och fridfullt. När jag var liten så tyckte jag att julaftonsförmiddagen var så fruktansvärt lång, allt jag ville var att det skulle bli eftermiddag så tomten kunde komma :) Så är det nog för de flesta barn även idag. Jag minns att jag och mina kompisar sprang till varandra på kvällen för att se vad den andre hade fått för julklappar. Visst är det en speciell känsla med julen när man är barn och det enda bekymret man har då är att få dagarna att gå fort så det snabbt blir julafton, det ni!

Nu önskar jag er en fortsatt trevlig fjärde advent!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar