torsdag 24 oktober 2013

Gamla foton och nostalgi

Jag är en väldigt nostalgisk och släktkär person som älskar att se på gamla foton från svunna tider, hur personer och olika platser såg ut o s v. Det är så roligt att se hur vissa personer i släkten liknar någon annan i släkten och att se hur morföräldrar, mostrar, morbröder och andra släktingar såg ut i sin ungdom, är väldigt intressant. Nu är det inte bara släktfoton som jag gillar att titta på, alla sorters gamla foton som visar både personer, samhällen, inredningar och byggnader tycker jag är intressant. Egentligen vet jag inte om det är bra att vara nostalgisk men jag inbillar mig att det är både positivt och negativt. Jag vill gärna behålla så mycket som möjligt av gamla traditioner och ett exempel på det är det röda till julen :) För mig är det inte jul om jag inte har något rött i hemmet, det är en färg så starkt förknippad med just julhelgen för mig. Allt som för mig är förknippat med minnen måste fram. Jag har  t ex en gammal ful tomte i plast som fanns i mitt barndomshem, den måste bara fram om än gömd bakom gardinen :)

 På den här bilden samsas två av mina mostrar tillsammans med deras, som jag tror det är, kusiner. När jag ser på dem ser jag så mycket drag som både deras barn har men även deras syskonbarn. Vad skulle dessa fina damer göra just den här dagen när de blev fotograferade?


Här är min morfar och mormor i mitten. Jag vet att mannen längst till höger är min morfars bror men jag är osäker vem mannen och kvinnan längst till vänster är, säkerligen är det någon från byn där de bodde.

Här sitter min morbror tillsammans med ett gäng tuffa killar, förmodligen kusiner :) I en av männen ser jag så mycket likhet med en av mina kusiner att de nästan ser ut som bröder. Jag undrar vad detta var för en sammankomst, kanske kalas?

Just såna här gamla kort tycker jag är så roliga att titta på; Vad hade de för drömmar? Vad hände i deras liv som gjorde att de valde som de gjorde? Vad pratade de om? Vilka intressen hade de?
Tänk vad roligt det skulle vara att kunna resa tillbaka i tiden och få intervjua dem om deras liv :) Jag vet inte om jag förskönar men på något sätt tycker jag att allt verkade vara mycket trevligare förr. Det kanske inte alls var så men känslan man får när man tittar på gamla fotografier och hör människor berätta gör att jag får en positiv känsla. Det kanske är så att de människorna som var med på den tiden förskönar hur saker och ting var, vi människor har ju en tendens att just försköna svunna tider även om det var mycket som inte alls var bra. Hursomhelst, foton väcker minnen och funderingar, det är då helt säkert.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar