onsdag 4 februari 2015

Mitt i veckan

Idag är den dag som vi i folkmun kallar lillördag. Konstigt nog känns allt lättare när man har kommit halvvägs in i veckan och jag måste erkänna att den här tiden på året räknar i alla fall jag dagarna tills helgen infinner sig. Många i personalen på jobbet är sjuka och i klasserna gapar bänkarna tomma, idag hade jag sju elever i en av klasserna. Förmodligen är det väder, mörker och liknande som påverkar kroppen och knoppen på ett negativt sätt och då är det viktigt att man hittar något som förgyller tillvaron en aning, det behöver inte vara något märkvärdigt, även det lilla kan ge energikickar. Just det där att unna sig något för egen del är ett sätt att hantera den ibland lite enahanda vardagen. Under lata dagar i soffan brukar jag ta mig tid att reflektera över saker som jag har varit med om eller något som jag behöver fundera extra på. Det är just den här tiden för mig själv som jag uppskattar enormt mycket och som jag har stort behov av.

Jag är en person som behöver reflektera och fundera och jag tror inte att det är någon nackdel utan snarare tvärtom. Den som känner mig vet att jag inte är en person som tar ett snabbt beslut om någonting. Att "övertänka" är inte heller bra men jag tror att det är viktigt att i alla fall tänka lite extra på vissa saker och inte bara handlöst ge sig in i någonting. Det där att "sopa under mattan" har då aldrig varit någon som jag har använt mig av. Ta tag i vad än det är och red ut det, ingenting har någonsin blivit bättre av att skjuta fram det som ändå förr eller senare måste tas tag i. Oavsett om det är något bra eller mindre bra så får vi se det som en lärdom. Olika saker händer i våra liv men det viktiga är att vi tar med oss det och och lägger det till erfarenhetskontot. Allt det jag har samlat där har gjort mig till den människa jag är idag och jag tror faktiskt att saker inte bara händer av en slump, allt har en mening!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar