söndag 25 maj 2014

Mors dag


Idag är det vår dag, alla mammors dag. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag tycker om den här dagen men visst, en dag där vi mammor får stå i medelpunkten är väl bra. Samtidigt tycker jag att uppskattning är något som vi kan visa över året till de som står vårt hjärta nära, det ska inte behövas en särskild dag till det. Sen är det väl säkert så för många som lever ett stressigt och relativt inplanerat liv, att de behöver ha en speciell dag som de vet om i förväg och kan planera in. Att visa uppskattning kan man göra på så många olika sätt och det behöver inte vara något man köper. Ett spontant besök hos en gammal mamma som inte är alltför bortskämd med besök av sina barn, kan vara nog så glädjande för dem. Jag förstår mig inte på de människor som inte ids eller som inte avsätter tid för att åka till sina åldrande föräldrar när de finns i livet, ingenting i världen kan väl vara viktigare än familjen. Sen finns det ju faktiskt undantag. Det finns föräldrar som inte har varit som en mamma eller pappa, som misskött sina barn på det ena eller andra sättet och egentligen inte har förtjänat att vara föräldrar. Jag kan förstå de barn som har haft det jobbigt på något sätt under sin uppväxt och som nu i vuxen ålder, inte alls vill ha något att göra med sin mamma eller pappa. Alla människor är inte lämpade att vara föräldrar och det kan ju vara så att de i sin tur har haft en hemsk uppväxt, det brukar ibland vara så.

På det här fotot taget samma år som mamma dog, syns min son och min mamma. Det är då ganska precis fem månader kvar av hennes liv. Vi firade min dotters födelsedag och det syns att hon var märkt av sin sjukdom. Tänk om jag då hade vetat vilken kort tid vi hade kvar tillsammans <3
När hon levde så tyckte hon att mors dag inte var något speciellt att fira, hon sa alltid att vi inte behövde tänka på det men vi köpte alltid en blomma och for dit. Hon fyllde år 1 juni så det blev oftast en blomma till mors dag och en present till födelsedagen :) Nu är det tre år sedan mamma dog och jag skulle verkligen önska att hon fortfarande fanns i livet så jag kunde fara dit, krama om henne och över kaffe med dopp, prata om ditt och datt. Hon älskade när man kom dit och hälsade på för hon var väldigt sällskapssjuk. Det är först när ens föräldrar inte längre finns i livet som man verkligen saknar de där stunderna, så länge de lever vet man att man när som helst kan fara dit. Ta tillvara på den lilla tid ni har med era nära, skjut inte upp det till morgondagen för vem vet vad som händer. Livet är kort och det gäller att vi tar tillvara det på bästa sätt. Idag ska jag åka till graven och prata med mamma en stund, det uppskattar nog både hon och jag :)

Ha nu en riktigt fin Mors dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar