lördag 27 oktober 2012

Nostalgiafton

Lördag eftermiddag och jag har hamnat i en riktig nostalgitripp. Det jag egentligen skulle göra var att leta reda på mitt examensbevis från Universitetet och skicka in papper så jag får min lärarlegitimation. Jag har hört att det tar en evinnerlig tid detta så därför har jag inte haft någon brådska. Nu visar det sig att jag har städat undan pappren någonstans där jag inte vet. Jag tömde byrån som jag vet att pappren har legat i men där var de inte. Pust! Jag har nu ingen aning alls vart jag har lagt dessa så nu börjar stora detektivarbetet. Det var under den letningen som jag bl a hittade mitt "körkort" från 1968. Jag antar att en hel del av Er också har ett likadant :) Mamma hade klippt mig i en förfärlig pojkfrisyr som var modern på 60-talet, usch vilken misshandel! :)


Sen fick jag syn på min boksamling sen jag var liten; "Barndomslandet" heter böckerna och jag läste dessa ganska flitigt. När jag luktar i böckerna så påminner det mig om min barndom, det är en väldigt speciell lukt som jag bara kan sammankoppla med gamla tider.


Jag tror nog att många i min generation har eller har haft denna boksamling.


Redan på den tiden älskade jag att skriva och givetvis var jag tvungen att skriva i dessa böcker också :)


Inte var det då tal om hur man får uttrycka sig i böcker eller tidningar för att inte vara rasistisk. Här är två ganska tydliga exempel på dåtidens berättelser om Rasmus och Lille svarte Sambo :)


Här en annan saga från "Barndomslandet". "Sagan om den lilla lilla gumman"


När jag grävde där i min gömmor fick jag fram det här kortet på en person som betytt så oerhört mycket för mig; min morfar. Jag var 18 år när han dog och jag saknar honom fortfarande. Han var den som jag alltid tydde mig till, den jag hissade flaggstången med, den som läste rim och ramsor för mig o s v.
När mamma jobbade var jag med mormor och morfar hela dagarna och han ägnade tiden åt mig som han inte hade för sina egna barn när de växte upp. Det var ett hårt liv förr och morfar jobbade och försörjde fru och åtta barn, inte konstigt att tiden inte räckte till alla gånger. Mormor hade nog det hon gjorde också med alla dessa barn på en liten boyta utan bekvämligheter som t ex tvättmaskin.


Den sista bilden jag vill visa är på det här skrinet. Konstigt vad en sak kan framkalla minnen. Det här skrinet är nog väldigt gammalt och jag tror att morfar hade konsumkvitton i det. Jag minns också att skrinet stod på kylskåpet :) Tänk vilka detaljer man minns!


Så här är det med mig, jag börjar göra något och hux flux har jag strandat i något annat :) Nåja, det där examensbeviset jag letade efter får jag gå på jakt efter en annan dag.

Nu önskar jag er en trevlig fortsättning på helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar