söndag 26 augusti 2012

Ett nytt läsår


Tänk vad en sommar går fort och i morgon börjar eleverna sitt nya läsår. Vi lärare har redan jobbat sju dagar med förberedelser, föreläsningar m m inför skolstarten och det är mycket att ordna så allt ska fungera på bästa sätt. Elever flyttar, elever kommer och ska placeras i olika klasser, arbetsområden med tillhörande pedagogiska planeringar ska förberedas, regler ändras, regler kommer till, åtgärdsprogram ska skrivas och mycket annat. Det är så mycket "runtomkring arbete" för dagens lärare förutom att undervisa.

"Mina" elever börjar nu sitt sista år i grundskolan och för dem är det nu hårt arbete som gäller för att nå det mål de har. För att komma in på det program de vill så gäller det att att få så bra betyg som de bara kan. Ett populärt program kan ha höga intagningspoäng och då gäller det att få så bra betyg som möjligt för att ha någon chans i konkurrensen. Många elever är fokuserade på sitt mål medan andra inte riktigt orkar eller har förmågan att nå de mål de egentligen vill. Som lärare jobbar vi med olika medel för att hjälpa dem att lyckas och för att nå de drömmar de har och ofta handlar det om ett omfattande arbete med olika insatser både från oss pedagoger, hemmet och inte minst från eleven själv.

                                                 Bilden från Google

Som lärare får man ofta ta någon dag av helgen till hjälp, ofta söndag, för att planera eller förbereda olika saker och det är precis vad jag ska göra idag. Veckoplaneringen som jag gjort måste tittas över igen så jag inte har glömt bort något och eftersom jag också får nya klasser så måste jag titta lite närmare på upplägget med dessa.Det är viktigt att få en bra start med en ny klass så flyter det på mycket lättare sen. De flesta ungdomarna i skolan är väldigt fina och det är bara en liten "klick" som förstör och skapar dålig stämning, det tycker jag är viktigt att veta. Det är lätt för utomstående att klumpa ihop alla till en helhet och säga att "dagens skolungdomar är", men inget kan vara mer felaktigt. Vi har fina killar och tjejer på skolan som sköter sig bra och som vi har väldigt trevligt tillsammans med, det är sanningen!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar