måndag 9 maj 2011

Livskunskap

Idag är en dag när jag helst av allt hade varit ledig och gått på en promenad med våran hund Charlie. Solen lyser och det är första vårdagen med riktig sommarvärme, kan det bli härligare? Nu ser ju verkligheten inte ut så, jobbet kallar oavsett om solen lyser eller inte. Jag jobbar som lärare och undervisar åk 7 i svenska och engelska. Eftersom jag är mentor också, ingår det även att ha Livskunskap med mina elever. Livskunskap är ett ämne som innefattar det mesta som har med livet att göra; kärlek, sorg, mobbing, förhållningssätt o s v. Jag tycker att det är viktiga saker för våra barn att beröra och diskutera om. Det är ju just det de kommer i kontakt med på olika sätt och i olika faser av livet. Ibland berör vi saker som kan vara väldigt känsliga för vissa av dem och då är det viktigt att jag som lärare har "fingertoppskänsla" vad som är vettigt att ta upp och inte. Vi måste alltid komma ihåg att barn i den här åldern kan bära mycket inom sig som de aldrig pratar med någon om. Det kan vara skilsmässor, alkohol, mobbing och mycket annat som de har erfarenhet av.

För några år sedan hade jag en sådan upplevelse med en klass jag undervisade i. Vi pratade om människor i vårt liv som betytt mycket för oss. Hela klassen var delaktiga i diskussionen och delade med sig av sina erfarenheter. Det var mycket minnen som kom upp till ytan för många av dem och vi fick skratta en hel del. En av eleverna berättade om en nära anhörig i dennes liv som hade betytt oerhört mycket, men som dött i cancer.  Eleven brast i gråt och det blev absolut knäpptyst i klassrummet. Eftersom det var i slutet av lektionen avbröt jag undervisningen och eleven fick stanna en stund i klassrummet och prata med mig. Jag pratade även med föräldern om detta och samtalade med eleven vid ett senare tillfälle. Vi behöver vara medvetna om att vissa saker vi pratar om i klassrummet, kan vara väldigt känsligt för någon av eleverna. Det gäller att tänka till ordentligt när vi berör känsliga ämnen.
Har Ni några funderingar eller erfarenheter av detta, dela gärna med Er till mig.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar